خبر یزد

آخرين مطالب

اختراعی با قدمت دوهزار سال| یخچال‌هایی در دل کویر اجتماعي

  بزرگنمايي:

خبر یزد - اقلیم گرم‌وخشک نواحی مرکزی ایران، ساکنان این مناطق را از دیرباز به مبتکران و مهندسان زبده‌ای تبدیل کرده است که ازطریق نوآوری‌های شگفت‌انگیز درطول هزاران سال توانسته‌اند بیابان‌های ایران را به مناطقی مناسب برای زیستن تبدیل کنند. قنات، بادگیر و آب‌انبار ازجمله ابتکارات خلاقانه‌ای به‌شمار می‌روند که هوا را برای استراحت خنک و دلپذیر و آب را انبوه، شیرین و گوارا می‌کنند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
اما شاید بتوان گفت یکی از خلاقانه‌ترین نوآوری‌های مردمان باستان این سرزمین اختراع سازه‌ کوزه‌مانند غول‌پیکری است که کل فصل گرما، یخ و مواد غذایی تازه را برای مردم به ارمغان می‌آورد. وسیله‌ای که به آن یخچال (چاله پر از یخ) می‌گفتند. نامی که در زبان فارسی تا به امروز برای نامیدن دستگاه‌های خنک‌کننده مواد غذایی کاربرد دارد.
****
یخچال‌ها، خنک‌کننده‌های تبخیری کهنی هستند که حدود 400 سال پیش‌ازمیلاد ابداع شده‌اند. این سازه‌های مخروطی یا تخم‌مرغی غول‌پیکر کمک می‌کنند که یخ در ماه‌های سردتر ساخته و جمع‌آوری و درطول سال برای مصارفی چون نگهداری غذا و تهیه فالوده استفاده شود. یخچال‌ها ویژگی‌های مختلف و متنوعی داشتند. بعضی‌ از آنها به سوراخ‌هایی در قسمت انتهایی مجهز بودند که هوای خنک به قسمت وسیع زیرزمین سازه که در آن یخ ساخته و نگهداری می‌شد، جریان یابد و سوراخ‌هایی در نزدیکی قسمت‌های فوقانی وجود داشت که هوای گرم ازطریق آنها به بیرون هدایت می‌شد. معمولاً برای اطراف این یخچال‌ها دیواره‌هایی ساخته می‌شد تا آبی را که برای یخ‌سازی استفاده می‌شد همواره زیر سایه نگه دارند. همچنین دیواره‌های بسیار ضخیم ضدآب و مقاوم در برابر حرارت از ملاتی به نام ساروج ساخته می‌شد. ساروج مخلوط خاصی از ماسه، خاک رس، سفیده تخم‌مرغ، آهک، موی بز و خاکستر است.
بسیاری از این بناهای نبوغ ایرانیان باستان هنوز هم پس‌از گذشت صدها سال وجود دارند. یکی از دردسترس‌ترین این یخچال‌ها نزدیک نارین‌قلعه در میبد، استان یزد است، اما در شهرهای دیگری چون یزد، کرمان و ابرکوه هم نمونه‌هایی از یخچال‌ها را می‌توان دید.

خبر یزد

تصویر1- یخچال ابرکوه، استان یزد- عکس از هدا عربشاهی
ویژگی‌های ساختاری یخچال
یخچال‌های سنتی ایرانی همواره موضوع جذابی برای معماران، مهندسان، فیزیکدانان، مورخان و باستان‌شناسان بوده‌اند. یکی از مطالعات اخیری که درباره این سازه‌های گلی انجام شده است را شرکت معماری Max Fordham R+I در انگلستان انجام داده است. هدف از این مطالعه جامع، درک بهتر شیوه‌های به‌کاررفته در یخچال‌ها برای استفاده از آنها در طراحی سازه‌های کم‌مصرف امروزی است. 
این گروه از پژوهشگران از روش‌های مدل‌سازی عددی برای شبیه‌سازی انتقال‌های حرارتی مختلف که فرآیندهای یخ‌سازی و ذخیره‌سازی یخ را کنترل می‌کنند استفاده کرده‌اند و توانسته‌اند مقدار یخی را که می‌توان ساخت و مقدار یخی را که می‌توان طی یک‌سال نگه داشت تخمین بزنند.
یخچال میبد
یخچال‌ها در سراسر ایران در مناطقی یافت می‌شوند که شرایط اقلیمی در آنها به گونه‌ای است که امکان یخ‌زدن آب طی زمستان وجود دارد یا می‌توان یخ و برف را از مناطق کوهستانی مجاور تهیه کرد. یکی از مناطقی که با این ویژگی‌ها سازگاری کامل دارد شهر میبد در فلات ایران است با یخچالی که قدمتش حدود 400 سال گزارش شده است.
این مجموعه شامل حوض کم‌عمق یخ‌سازی است که هرشب از طریق آبراه آب شیرین قنات پر می‌شد و دیوار سایه‌بان، حوض را در برابر گرمای خورشید زمستانی با زاویه کم محافظت می‌کرد. ارتفاع گنبد بخچال میبد حدود 15 متر و عمق گودالش حدود 5 متر است. ضخامت دیواره‌های گنبد در قاعده حدود 2 متر و در بالای آن حدود نیم‌متر است و سوراخی به‌عنوان دریچه در آن تعبیه شده است. بعضی منابع گزارش می‌دهند که سطح بیرونی گنبد را با لایه ضخیمی از کاهگل پوشانده بودند تا به‌عنوان عایق، محفظه را از گرمای خورشید محافظت کند. اقلیم یزد، همانند سایر نقاط بیابانی مناطق مرکزی ایران، بسیار خشک و دارای تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد است و میانگین بارندگی در این استان سالانه کمتر از 100 میلی‌متر در سال است.
دمای هوای این منطقه در شب‌های زمستان می‌تواند حتی به 5- درجه سانتی‌گراد و در روزهای تابستان تا 45 درجه سانتی‌گراد برسد. شیرکوه با ارتفاع 4هزارو75 متر در بلندترین نقطه‌اش از سطح آب‌‌های آزاد، در استان یزد، در فاصله 20 کیلومتری شهر تفت، منطقه‌ سردسیر و یخبندانی این استان کویری است.
تولید یخ
همان‌طورکه گفته شد پیرامون سازه یخچال، حوض کم‌عمقی زیر سایه دیوار سایه‌بان ساخته شده است. طی روزهای زمستان، آب ازطریق قناب وارد این حوض می‌شد و درطول شب، تمام آب داخل آن به‌تدریج، منجمد می‌شد. هر صبح کارگران، این یخ‌ها را به گودال مرکزی داخل یخچال انتقال می‌دادند و مجددا مسیر انتقال آب را به حوض باز می‌کردند. این کار در تمام فصل سرد انجام می‌شد تا کل گودال مملو از یخ شود.
مساحت حوض یخ‌سازی در یخچال میبد تقریباً 400 مترمربع است. برای این اندازه، نتایج شبیه‌سازی سالانه نشان می‌دهد که مقدار کل یخ تولیدشده طی فصل زمستان معادل 50 مترمکعب بوده که حجمی معادل 3میلیون قالب یخ امروزی و برابر با حدود 20درصد از اندازه گودال در پایه گنبد ذخیره یخ است.

خبر یزد

(تصویر 2- یخچال میبد- عکس از هدا عربشاهی)
ذخیره یخ
گفته می‌شود که از یخ این یخچال، هم به‌عنوان مخزن ذخیره مواد غذایی عمومی شهر و هم برای عرضه به مردم به‌صورت خرده‌فروشی به‌دست یخ‌فروش‌های دوره‌گرد استفاده می‌شد. و ازاین‌رو، مدیر یخچال بسیار مشتاق بوده است که تا حد ممکن یخ را حفظ و از ذوب‌شدن آن جلوگیری کند. سرعت ذوب یخ در انبار یخ به‌ عوامل مختلفی چون متغیرهای آب‌وهوایی ازجمله دما و شدت نور خورشید، خواص حرارتی سازه یخچال و نحوه مدیریت ساختمان بستگی داشته است. شبیه‌سازی‌های حرارتی دینامیک سه‌بعدی برای بررسی انتقال حرارت در این یخچال نشان می‌دهد که برای دیواره‌های خشتی با ضخامت 1 متر به‌علاوه عایق کاهگلی با ضخامت 1 متر، مقدار انتقال حرارت برابر با 0.1 وات‌/مترمربع در کلوین و ارزش جرم حرارتی برابر با 150 کیلوژول/مترمربع در کلوین است. برای رسیدن به این مقادیر در سازه‌ای امروزی به دیوارهایی با سطح پوشیده از 100میلی‌متر بتن به‌اضافه 400 میلی‌متر عایق پلی‌استایرن نیاز است.
همچنین با فرض اینکه گودال ذخیره یخ تا ماه ژانویه (اوایل بهمن) به‌طور کامل پر می‌شده است، نتایج مدل‌سازی‌ها نشان می‌دهد که در وضعیت دیواره‌های خشتی با ضخامت نیم‌متر به‌اضافه عایق کاهگل به ضخامت نیم‌متر تقریبا 20 درصد از یخ تا سپتامبر (اوایل شهریور) ذوب می‌شد و این یعنی تا شروع فصل جدید سرما، یخچال همچنان از ذخیره کافی یخ برخوردار بوده است.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/646461/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصویر روز ناسا؛ کهکشانی مارپیچی با طراحی عظیم

تجلیل از طلاب ممتاز و نمونه استان یزد

بررسی مسائل و مشکلات محله تخت استاد یزد

ترمیم ترکیدگی لوله آب در خیابان حضرت مهدی (عج) در یزد

رک بگویم از همه رنجیده‌ام

تولید میکروقطره‌هایی که برای تشخیص دقیق بیماری استفاده خواهند شد

درهر قفسی کلید امیّدی هست

شیر گاو برای تولید داروهای مبتنی بر mRNA قابل استفاده است

یزد؛ میزبان غول‌های صنعت نساجی

یادواره شهدای دانش آموزی شهرستان نیر

«چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند»

برگزاری آزمون ملی اعطای مدرک تخصصی حفاظ قرآن در یزد

عصبانیت حتی برای 1 دقیقه هم برای قلب مضر است

تداوم بارش‌ها در نیمه شمالی و شرقی استان یزد

تمام محورهای مواصلاتی استان یزد باز است/ تغییر الگوهای بارشی در استان یزد

روستای فهرج کاندیدای بهترین روستا‌های جهانی گردشگری

مراسم سوگواری شهادت امام جعفر صادق (ع) در دفتر امام جمعه یزد

3130 نفر از یزد به حج تمتع اعزام می‌شوند

ضرورت تأمین زیرساخت‌ها و ایجاد جاذبه در آموزش و پرورش

کلاهبرداری یک میلیاردی با پیامک جعلی ثنا

آشکار شدن ماهیت واقعی دولتمردان آمریکا در برخورد خشن با جنبش اعتراضی دانشجویان

هر شب پناه میبرم از تو به مثنوی

برگزاری آزمون ملی اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم در یزد

403 مدرک تخصصی حفظ قرآن در یزد صادر شده است

سارقان حرفه‌ای در بافق دستگیر شدند

2 واحد شن و ماسه متخلف در یزد پلمب شدند

عملیات وعده صادق دشمنان را مرعوب و دوستان را مسرور کرد

آشنایی با کتاب «دو دقیقه با موعود(عج)»

ساخت یک شعله سه بعدی از سیاهچاله با استفاده هوش مصنوعی

بارش‌ها در یزد ادامه دارد

عملیات وعده صادق رسوایی غرب را جهانی کرد

صحبت های شنیدنی هوشنگ ابتهاج

شرکت 430 حافظ یزدی در آزمون ملی اعطای مدرک تخصصی

عملیات «وعده صادق» جایگاه ایران در برابر دیدگان کشورهای جهان را تغییر داد

انتقاد آیت‌الله مدرسی از مشروب‌خوری برخی پزشکان در فارس

اینفوگرافی/ 8 نشانه ای که به شما می‌گوید فرزند باهوشی دارید

پلمب دو واحد آلاینده شن و ماسه در یزد

ماجرای تجاوز به زن جوان برای پس ندادن بدهی

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: شهدا بهترین الگو برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هستند

آغاز دور جدید اکتشافات چین در نیمه پنهان ماه

ناسا برای طوفان‌های شدید خورشیدی در مریخ آماده می‌شود

کاخ رسانه تصاویری شگفت‌انگیز از سحابی carina در آسمان نیمکره جنوبی

اختراعی که «مرد عنکبوتی» را بی‌اعتبار می‌کند!

بررسی عوارض زیست محیطی معدن مس دره زرشک به کجا رسید؟

پلمب دو واحد شن و ماسه در یزد

حجاب و عفاف از مهم‌ترین مولفه‌های عزت خانواده است

داستانک‌هایی برای فلسفه‌ورزی کودکانه

برگزاری آزمون سراسری حافظان قرآن کریم در مهریز

تردد روان در همه محور‌های مواصلاتی استان یزد

بارش‌ها در نیمه شمالی و شرقی استان ادامه دارد